Oef, wat warm !

 

 

De komende periode werken we met het thema  oef, wat warm!

Puk heeft het warm ! Hoe komt dat? Puk heeft een muts op en een sjaal om. Dat is toch niet nodig Puk! het is buiten warm. de kinderen helpen Puk om zijn warme kleren uit te trekken en ze helpen Puk om af te koelen. Dit thema gaat over warm zomerweer. In veel activiteiten wordt het verschil tussen 'warm' en 'koud' benadrukt. 

De kinderen spelen bij dit thema veel met water, de kinderen onderzoeken welke materialen blijven drijven en welke materialen zinken. Wat vinden de kinderen lekkerder voelen, een koud washandje of een warm washandje? In de klas staat een ijscokraam waar de kinderen ijsjes kunnen kopen of verkopen. We gaan zelf ijsjes knutselen, een badpak of zwembroek versieren.Tijdens het buitenspelen kijken de kinderen naar hun schaduw en laten hun schaduw bewegen.

De woorden die dit thema centraal staan zijn:

Zelfstandige naamwoorden: De zomer, de zon, de schaduw, het water, de eend, het varken, de boer, de zwembroek, het zwempak, de zonnebril, de washand, het ijsje, het geld, de kassa.

Werkwoorden: Drijven, zinken, spatten, likken, gieten, spetteren, zwemmen, plonsen.

Overige woorden: Warm, koud, nat, droog, lekker, zwaar, licht, buiten, binnen, plons.

Voorleesverhaal "PLONS"

Het is warm, vreselijk warm en het varken van boer van der Pluim wil het liefst in de vijver springen. Maar ja varkens zwemmen niet. Hoewel.................. als de boer naar de stad gaat ja wat doet het varken dan?

Als afsluiting krijgt u in de laatste week van het thema een uitnodiging om een lekker ijsje te komen eten in de klas.

Liedje 'De ijscoman'

Tingelingeling, wie lust er een ijsje?
Tingeling, wie houdt daarvan?
IK verkoop echt alle ijsjes,
want ik ben de ijscoman!

 

Welkom

Welkom op de pagina van de peuterspeelzaal.

Hier kunt u lezen waar wij met de groepen aan werken.
De thema's, activiteiten, informatie en foto's worden op de site geplaatst.

Heeft u vragen of wilt u reageren dan kan dat via onderstaande e-mail adressen.

 

 

Algemeen:           peuterspeelzaal@stevenstemerding.nl

Juf Annelies:        a.vanderheiden@stevenstemerding.nl

Juf Sijgrid:           s.devreede@stevenstemerding.nl

Juf Sisley:            s.korff@stevenstemerding.nl

Juf Astrid:            a.schotte@stevenstemerding.nl

 

 

 

 

Thema: Wat heb jij aan vandaag?          

Beste ouders/verzorgers,                                                                                                                                                                             

De komende vier weken werken we met het Puk thema: Wat heb jij aan vandaag? 

Het thema duurt van 14 mei tot en met 08 juni 2018.  

In dit thema staat kleding centraal.

 De kleren en schoenen van de kinderen zijn het startpunt van de activiteiten.

 

Ze kijken naar feestkleding, praten over hun kleren, ze zoeken kleding voor Puk en de huishoek toveren we om tot schoenenwinkel en de kinderen verkleden zich voor een modeshow.

Spullen waar u ons bij zou kunnen helpen voor de kledingwinkel:

 

  • Laarzen (kindermaten)
  • Klittenband schoenen of veterschoenen
  • Oude stropdassen
  • Brillen
  • Accessoires bv. strikjes,speldjes of armbanden enz.
  • Handtassen

In dit thema komen de volgende woorden aangeboden:

 

 De kleren, De jas, De streep, De knoop, De rits, De stip, De bloes, De trui, De jurk, De broek, De rok, Het T-shirt, De schoen, De laars, Het hemd, De strik, De veter, De onderbroek, De oorbel, De sok, De ketting, De hoed, Aandoen-aantrekken, Uitdoen-uittrekken, De pyjama, De koffer, Het hoofd, Het feest, De olifant, De giraf

Vriendelijke groet,

de peuterjuffen

 


 

THEMA 'DIT BEN IK!'

 

 

 

De komende vier weken werken we rond het thema 'Dit ben ik!'
In dit thema staat het gezicht van de peuters centraal. We kijken samen hoe het gezicht eruit ziet, uit welke onderdelen het bestaat en wat je ermee kunt doen. De peuters ruiken met hun neus, poetsen hun tanden, maken hun gezicht mooi en kijken afwisselend boos en blij.
Op de thematafel liggen diversen spullen waarmee de kinderen kunnen experimenteren zoals spiegels, tandenborstels een groot gebit ect.

Wat gaan wij doen:
-
We lezen het verhaal 'Trompie wil spelen' uit het knieboek'.
- De kinderen bekijken het gezicht van Puk en hun eigen gezicht in de
  spiegel.
- We benoemen de verschillende lichaamsdelen.
- We maken knutsels die passen bij het thema.
- We leren liedjes over het thema.
- We ruiken aan verschillende materialen en kijken wat lekker en wat 
   vies ruikt.

Wat kunt u thuis doen:
- Samen een boekje lezen over het thema
- Bij het wassen alle lichaamsdelen benoemen.
- Elkaar mooi maken (schminken, haar versieren ect. en daar 
   foto's van maken.
- Verschillende etenswaren ruiken en proeven.

Leuke boeken die bij dit thema passen:
- Hoofd, schouders, knie en teen    -  Judy Hindley
- Een hoofd om op te staan            -  Sanne te Loo
- Billen, buikje, benen                    -  Betty Sluyzer
- Anna poetst haar tanden              -  Kathleen Amant

 

THEMALIEDJES

 

Hoofd, schouders, knie en teen.
Hoofd, schouders, knie en teen ( 2x )
Oren, ogen, puntje van je neus.
Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen.

Dit zijn mijn wangetjes
Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin.
Dit is mijn mondje met tandjes erin.
Dit zijn mijn oren, mijn ogen, mijn haar.
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar.

Tanden poetsen
Tanden poetsen, tanden poetsen.
Ri, ra, roetsj, ri, ra, roetsj.
Schoon zijn al mijn tanden, schoon zijn al mijn tanden.
Ri, ra, roetsj, ri, ra, roetsj.